Pierwsze spotkanie IIBA (International Institute of Business Analysis) regionu Dolnośląskiego jest już za nami. Tomasz Łukasiewicz, członek Zarządu IIBA WPC powitał zgromadzonych na sali uczestników oraz przedstawił główne cele, założenia oraz kluczowe obrzary działalności stowarzyszenia IIBA WPC. Ostatnim elementem prezentacji Tomasza Łukasiewicza było zaproszenie do udziału w działalności IIBA na Dolnym Śląsku (wymiana doświadczeń, publikacja artykułów, współpraca z uczelniami, itp.). Osoby zainteresowane powinny skontaktować się z tomasz.lukasiewicz@warsaw.theiiba.org .
Kolejnym prelegentem był Tomasz Borucki, członek komisji rewizyjnej IIBA oraz reprezentant sponsora wydarzenia, firmy MT&DC. Tomasz Borucki podkreślił znacznia nauki, inwestowania w siebie oraz analizę biznesową, jako nowego kierunku rozwoju, zdobywającego coraz większą popularność i znaczenie. Ponadto Tomasz Borucki zaznaczył, że IIBA jest w tej chwili na początku drogi, którą przeszło stowarzyszenie Project Management Institute Poland Chapter.
Darryl Booker rozpoczął swoją prelekcje od porównania roli analityka biznesowego i kierownika projektu. Zawód analityka biznesowego opiera się na trzech filarach: wiedzy organizacyjnej, umiejętności interpersonalnych (komunikacja, „facilitation” – czy ktoś z czytelników ma dobre tłumaczenie?), umiejętności technicznych. Analityk biznesowy musi także zrozumieć, że biznes się zmienia a wraz z nim analiza biznesowa i jej rola.
Analityk musi posiadać podstawowe umiejętności kierownika projektu aby zarządzać swoim trójkątem ograniczeń: zakresem, czasem i zasobami (koszty, ludzie, materiały i narzędzia). W podobny sposób Darryl zestwił i porównał BABOK-, PMBOK- i SEBOK Guide, jako zbióry najlepszych praktyk, dla analityków biznesowych, kierowników projektów oraz inżynierów.
Darryl Booker w swojej prezentacji podkreślał, że analityk biznesowy musi odpowiedzieć na pytanie: co?, gdy architekt systemowy odpowiada na pytanie: jak? W niektórych przypadkach obie role mogą zostać połączone w jedną: BSA (Business System Architect). Praca analityka biznesowego może zostać zdefiniowana w kilku punktach:
- Określenie miejsca występowania problemu
- Zadawanie dobrych pytań (zasada pięciu W): why?, when?, where?, who?, what?
- Znajomość aktualnej sytuacji i strategii biznesowej
- Potrafi zdefiniować i poznać potrzeby klienta
Ciekawą informacją było stwierdzenie, iż najlepszą praktyką jest poświęcenie na analizę około 70-80% czasu projektu, gdy według badań w większości firmy jest to jedynie 18-25%. Firma Darryla zazwyczaj przekonuje klientów do 40-45%: „It is better to be right than fast”
W dalszej części wykładu, Darryl skupił się na znaczeniu analizy biznesowej w kontekście offshoringu. Zgodnie z jego doświadczeniami, rozwój oprogramowania jest towarem, który kupuje się tam, gdzie jest najtaniej (np. Indie, Chiny), natomiast analiza biznesowa jest uważana za kluczowy kapitał przedsiębiorstwa, który zawsze pozostaje w organizacji macierzystej i kraju o wysokich kosztach. W części firm różnica pomiędzy poszczególnymi fazami (analiza, design, implementacja) się zaciera i wykonwyane są iteracyjnie, co uniemożliwia offshoring.
Spotkanie zakończyło się wręczeniem przez Izę Darnikowską, dyrektora ds. Marketingu (MT&DC) atrakcyjnych nagród.
Nagrody wygrali:
- Grzegorz Łoziński, Volvo - voucher na dowolne szkolenie zakresu analizy biznesowej lub zarządzania projektami z oferty MT&DC
- Joanna Michalak, T-Systems - książka „Warsztaty wymagań”, Ellen Gottesdiener
- Marcin Stanek, IBM - książka „Warsztaty wymagań”, Ellen Gottesdiener
Udział w seminarium inauguracyjnym był bezpłatny dla wszystkich uczestników.
W imieniu IIBA WPC dziękujemy za udział w wydarzeniu.



- Logo PMI Registered Education Provider jest zarejestrowanym znakiem handlowym Project Management Institute, Inc.
- "PMI" jest zarejestrowanym znakiem handlowym Project Management Institute, Inc.
- "PMBOK" jest zarejestrowanym znakiem handlowym Project Management Institute, Inc.
- "PMP" i "PMI-ACP" są zarejestrowanymi znakami certyfikacyjnym Project Management Institute, Inc.
- IIBA® , BABOK® and Business Analysis Body of Knowledge® są zarejestrowanymi znakami handlowym International Institute of Business Analysis.
- Endorsed Education Provider, EEP and the EEP logo są znakami handlowymi International Institute of Business Analysis.
- CBAP® and CCBA® są zarejestrowanymi znakami certyfikacyjnymi International Institute of Business Analysis.